Mikor megírsz egy könyvet, szerintem kivétel nélkül mindenkit elfog egy érzés, még ha csak rövid idő erejéig is, hogy meg akarod mutatni a világnak. Sajnos a legnagyobb hiba, ami ilyenkor történik, hogy a könyvecskénk elvérzik az olvasók felé vezető úton. Itt csak az a kis csavar, hogy eleve nincs ilyen út, mert nem építettük meg.
˜
Ez a bejegyzés elsősorban azoknak szól, akik még nem adták ki könyvüket.
˜
Ha csak nincs egy profi marketing csapat a tollad mögött, magadra vagy utalva, ami lehet egyszerre pozitívum, de közben borzasztóan kimerítő feladat is. Sajnos vagy nem sajnos, manapság egy kezdő író rá van kényszerítve a marketing vezetésére. A marketing tapossa ki azt az utat, melyre mindenképpen szükséged van, hogy olvassák a könyved, és amely elvégzi a főbb feladatokat, melyet a neved önmagában még nem képes. Nehéz megtalálni az aranyközéputat, hogy ne legyen túlságosan megterhelő a marketinggel való foglalkozás, tehát ne vegye el a kedved magától az írástól, de azért kellően hatékony is legyen.
˜
Erre van pár tippem, melyeket saját magam tapasztaltam és amelyek hatásosak lehetnek, ha nincs pénzed autópálya mentén pompázó óriásplakátokra.
˜
A lap alján linkeket találtok a cikkben említettekhez kapcsolódóan!
♥♥♥
1. Légy önzetlen a könyveddel!
Az első és legfontosabb szabály, hogy nem kell ráfordítani milliókat, de amit ráfordítasz, azt teljes mértékben tedd. Ne sajnáld, még ha csak egy hónapban pár ezer forint marad is, amit el tudsz rá tenni, azt tedd el a könyvedre fordítva! Minden eredmény befektetéssel kezdődik. Megteheted, hogy másra költöd, de akkor mi változik ahhoz képest, mikor még meg sem írtad a könyved?
2. Írd meg úgy, ahogy szeretnéd, hogy olvassák!
Nagy hibáim egyike volt, hogy mindig tökéletesítettem a könyvet. Még mindig nem volt jó, aztán még mindig találtam benne hibát, és végül ott kötöttem ki, hogy azóta már többen is elolvasták, nyilvánosságra hoztam de még mindig volt amit átírtam.
Csak akkor add marketingre a fejed, ha már teljes mértékben kész vagy a könyveddel! Sok kínos percet és gyomorgörcsöt megspórolsz magadnak vele.
3. Készíts tervezetet!
Tudom, hogy az időközben fellobbanó ötletek a legjobbak, de nem árt egy menetlevél, amely alapján tudsz haladni és ami megmutatja mi lesz a következő marketing lépés. Így sokkal nyugodtabb vagy, hiszen tudod, hogy mivel eltervezted, nem kell már külön gondolkodnod, hogy milyen marketing eszközt vessél még be. Gondolok én ilyen menetlevélre:
- Facebook oldal
- Blog készítés
- Nyereményjáték stb.
4. Készíts facebook oldalt!
Ha már teljesen kész vagy a könyveddel, érdemes készíteni egy facebook oldalt, melyen feltünteted a könyv tartalmát, melyre meghívhatsz ismerősöket és amit tudsz is hirdetni, amely egy nagyon hasznos találmány és szerencsére utólag kell fizetni érte, tehát amíg megy a hirdetés, össze is gyűjtheted a rávalót.
Hirdetést bárki beállíthat az oldalára, és nyomon követheti annak eredményeit. A facebook oldalon megoszthatsz részleteket a könyvből, kitehetsz képeket, idézeteket, de ha érkeznek vélemények ( ez ugyebár később) akkor azokat is előszeretettel kiposztolhatod, kedvcsináló gyanánt. De a facebook oldallal csoportokba is beléphetsz, melyek írással, könyvekkel foglalkoznak, így nem csak te tudod megosztani a posztjaidat, de mások által értékes segítségekre is találhatsz.
5. Vezess blogot!
A facebook oldal után ez a leghasznosabb marketing, hiszen a blogok általában egy bloggyűjteménybe regisztrálva jönnek létre, tehát körülötted más blogok is lesznek, ahonnan olvasók szállingóznak majd az oldaladra.
Érdemes kitenni a facebook oldal linkjét így összekötni a két oldalt. A blog előnye a facebook oldalhoz képest, hogy hosszabb szövegeket is kitehetsz a könyvből, vagy akár cikkeket írhatsz, más könyvekről kritikát vagy csak egyszerű segítséget, tapasztalatokat, hogy te hogyan boldogulsz a könyveddel.
6. Csinálj ingyen napokat!
Mivel már beszéltünk az önzetlenségről, itt lehet csak igazán kamatoztatni. A frissen készült könyvedre ne úgy tekints mint egy ínycsiklandozó falatra, mert még koránt sem az. Ugyanis nem ismerik. Te sem kóstolnál meg, mindenkit félre lökve, egy addig sosem látott és sosem hallott nevezetű gyümölcsöt.
Be kell csempészni a könyved a leendő olvasóid tudatába. El kell hinteni, hogy van ilyen könyv és hogy ez jó. Erre valók az ingyen napok. Rengeteg ilyen alkalomra lesz szükség és ne sajnáld, hogy nem jön belőle azonnal bevétel. Mert egy könyv elindulásánál nem azonnal a bevétel számít, hanem a befektetés. Hidd el, hatalmas öröm, hogy miután sokakat elért a könyved az ingyen nap folyamán, hálásabban jönnek a véleményező üzenetek. (Itt természetesen PDF változatról beszélünk, tehát töltsd fel a könyved a blogra. Ha kötésben akarsz ingyen példányt adni, arra van a nyereményjáték)
7. Hirdess nyereményjátékot!
Manapság rengeteg nyomda van, akik vállalnak kötészetet és nem kell feltétlen csillagos árakra gondolni. Tapasztalataim szerint, ahol az én könyvemet is köttették, megvan három ezer forintból egy darab. Nem kell megrémülni, keresgélni kell! Mert akárkit kérdeztem az ismerősök közül, mindenki nagyokat sóhajtott, hogy beköttetni sokba fog kerülni. Ha hallgattam volna rájuk, még mindig azon sopánkodnék, hogy ez is lehetetlen.
Tehát miután beköttetted, hirdess nyereményjátékot a facebook oldalon! Kérd meg ismerőseidet, hogy osszák meg az eseményt, te pedig nyugodtan tehetsz a bejegyzésre egy hirdetést!
8. Ajánlj fel könyvet!
Akárhol is élsz, még ha a saját városodban nincs is könyvtár, a környező településeken biztosan van. Menj be a könyvtárba és egyszerűen kérd meg őket, hogy hozhass be könyvet, amit te írtál, így mások is kikölcsönözhetik!
Keresd meg a volt magyar vagy egyik általános iskolai vagy középiskolai tanárodat akivel jóban voltál, és ajánld be az iskolai könyvtárba is! Vagy el is viheted egy könyvpiacra, ahol még cserébe el is hozhatsz egy jó könyvet. Egy másik nagyszerű lehetőség, amivel még segíthetsz is, hogy elérhetővé teheted a könyved a vakok számára. Működik egy nagyszerű hangoskönyvtár, ami Farkas Kira könyvtára névre hallgat. Szeretettel várják a könyvfelajánlásokat, és akár te is felolvashatod a saját könyvedet. Segítettél is, terjesztettél is és hangoskönyv is lett a könyvedből ;).
9.Keress könyves bloggereket!
Számtalan, nagy olvasó táborral rendelkező könyvkritikus működik az interneten. Keresd meg a számodra szimpatikusakat, vagy a szerinted népszerűeket és bátran írj nekik! Kérj kritikát a könyvedről és küld el nekik INGYEN a PDF verziót vagy az átkonvertált E-könyv verziót, cserébe egy őszinte kritikáért! Ne szomorodj el, ha nem olyan lesz, amilyet vártál! Mindenki más és mindenkinek más tetszik, ő csak teljesítette a kérésed. Írj többnek, hogy átfogóbb véleményt kapj!
10. Pályázz!
Az egyik legjobb és legnépszerűbb regény pályázat az Aranymosás pályázat, mely évente kerül megrendezésre több kategóriában is a Könyvmolyképző által. Keresd fel az oldalt és jelentkezz! Küld el a kéziratod és máris adtál egy esélyt magadnak és a könyvednek!
11. Keress kiadót!
A legtöbben ezt lehetetlenként fogják fel és ilyen szép mondatokkal illetnek:
A hitetlen: Ugye nem gondolod, hogy a mai gazdasági helyzetben bárki is vesz könyvet?
A "tapasztalt": Már próbáltam, egyik kiadó sem jelzett vissza, ne is pazarold az időd!
A szimplán rossz indulatú: Ugye nem gondolod, hogy a te könyved majd különb lesz mint a többi? Így is telített a piac, kezdő íróknak semmi esélyük.
Hagy ne soroljam tovább azokat a típusokat, akik a saját csapdájukban toporognak..
Mindenki annyit tud tenni, amennyit gondol, hogy képes megtenni!
Tehát a te feladatod az, hogy szépen kikeresed a működő kiadókat Magyarországon! Felírod azok nevét egy kis papírra , akik fogadnak kéziratot! Ezt az oldalukon fogod megtalálni. Kinyomtatsz annyi példányt, amennyi kiadót összeírtál és postára adod! Mert aki postán küld, az hatásosabb. Az már ott van a kezükben.
Ne légy félénk, hogy emailezel! Vidd el akár te magad, hiszen a legtöbbjük Budapesten van! Vagy ha E-könyv kiadásban gondolkodsz az Ekönyv Magyarországot ajánlom! Rendkívül készségesek és türelmesek.
A lényeg, hogy legyen legalább 10-15 kiadó akinek elküldöd, mert nem mindegyik fog reagálni. Általában 6 hónap az elbírálási idő, tehát légy türelemmel, addig is csináld a többi marketing pontot szorgalmasan!
12. Soha ne add fel!
A könyvmarketing is olyan, mint minden más, ha a célod a siker. Fárasztó és sok a buktató. Változóan reagálnak majd az emberek, és lesz hogy kevesebben lesznek aktívak, lesz hogy többen visszajeleznek. A lényeg, hogy sose veszítsd el a hited!
Szeresd a könyved, szánj rá időt és pénzt, még ha csak kevés is van! Sose veszítsd el benne a hited, mert egy könyv olyan mint egy gyerek. Ha hiszel benne, megvalósítja a lehetetlent is, de ha magára hagyod, lehet hogy elszalasztod az egyetlen lehetőséged. Egy percig se hagyd magára! :)
LINKEK:
Kötészet: http://miveskonyv.hu/
Kiadók Magyarországon: http://www.pandy.hu/konyvtar/kiad.htm
Legnépszerűbb könyv bloggerek: http://www.pecsma.hu/abszolut-no/otthon/legjobb-konyves-blogok/
Aranymosás pályázat: http://aranymosas.konyvmolykepzo.hu/iv-aranymosas-mese-es-regenypalyazat-6413.html
Könyvpiac: https://www.facebook.com/kulturzsibi
Farkas Kira könyvtára: 1. https://www.facebook.co/farkaskonyvtar?ref=ts&fref=ts
Utolsó kommentek